Класному керівнику

ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ Й ДОРУЧЕННЯ УЧНІВ У КЛАСІ
Педагогічною метою учнівського самоврядування є демократизація життя класу й формування в школярів готовності до участі в управлінні суспільством.
Процес розвитку учнівського самоврядування передбачає послідовну зміну станів, які забезпечують перехід класу з керованої до самокерованої системи.
Розвиваючись у кожному з видів діяльності, учнівське самоврядування охоплює все більшу кількість завдань, які раніше вирішували педагоги. Постановка управлінських завдань має в основному залежати від ініціативи й самостійності учнів. Необхідно зазначити, що ступінь їхньої участі в керуванні різними видами діяльності може бути неоднаковим.
Наприклад, самоврядування в діяльності на дозвіллі може розвиватися краще, ніж у навчальній.
Співпраця педагогів і учнів є важливою умовою розвитку учнівського самоврядування й залежить від мети, поставленої колективом класу.
Мета й віра в її досягнення є сполучною ланкою між класним керівником і учнями. Кожна справа має бути проаналізована її учасниками для глибшого осмислення її значення, а також для зміцнення співпраці усередині класу й співпраці з педагогами. Коли учні знають, що їхня праця буде оцінена не тільки класним керівником, але й усіма товаришами, вони намагаються поводитися гідно й виконують завдання старанніше.
Будь-яке доручення є цікавим, але незалежно від цього воно має бути нестандартним й цікавим за формою.
Організація класних справ вимагає постійної діяльності учнів і виконання ними різних доручень. Доручення та їх виконання мають дуже велике значення в житті всього колективу. Для того щоб визначити, які доручення будуть виконувати учні в класі, їм слід спочатку визначити сферу застосування своїх сил.
Для цього учні з допомогою класного керівника пишуть на аркуші слова які є знаковими для визначення майбутніх доручень, наприклад: бібліотека, їдальня, гардероб, спортивний зал, рада школи, редколегія школи, громадські організації, наукове товариство, концерти, інтелектуальні марафони тощо.
Потім діти визначаються, з яким словом вони хочуть пов’язати виконання доручень у класі та яке постійне доручення в класі вони хотіли б виконувати:
1.     Чергові по класу, по школі. Чергові не тільки виконують свою роботу, але й готують сюрпризні моменти за результатами свого чергування.
2.     Медична служба класу – фіксує пропуски занять учнями, здає медичні довідки до медкабінету, збирає інформацію про захворюваність учнів класу, організовує відвідування дітей, які перебувають на лікуванні в лікарнях або тривалий час вдома, готує усні журнали й газети для малят, збирає відповідну інформацію з газет і журналів для шкільної газети, готує повідомлення для учнів класу в періоди епідемій.
3.     Бібліотечна служба класу – допомагає класному керівникові у доборі необхідної літератури для підготовки й розроблення сценаріїв класних справ, у пошуку додаткової інформації в бібліотеці за завданнями вчителів-предметників, надає допомогу під час організації одержання й здавання шкільних підручників, відвідування книжкових виставок, зустрічей з письменниками, допомагає аналізувати читацькі інтереси учнів класу при підготовці батьківських зборів, нарад педагогів.
4.     Чергові по їдальні – окрім чергування, займаються випуском «блискавок» і газет, організацією сюрпризних моментів під час чергування.
5.     Кореспондентська служба класу – добирає матеріали з життя класу для редколегії шкільної газети, випускає класні газети за певною темою або за результатами класних справ, випускає усні журнали, бере участь у розробці сценаріїв, організації конкурсів, свят.
6.     Репортерська служба класу – готує фотосюжети про клас до свят і позакласних заходів у школі. Фотосюжети й відеосюжети можна використовувати під час підготовки святкування днів народження, гуморин, зустрічей із батьками, оглядів знань, екскурсій і поїздок. Репортерська служба займається оформленням альбомів, фільмів про клас, наприклад, «Один день із життя класу», «Останній день у школі в ролі учня».
7.     Господарська служба класу – відповідає за збереження й ремонт меблів в класі, забезпечення класу всім необхідним під час екскурсій і поїздок, походів, обговорення господарських питань класу в раді школи, надання шефської допомоги хворим людям поважного віку, займається організацією та проведенням конкурсів тощо.
8.     Служба озеленення – піклується про рослини в класі й школі, займається розведенням рідкісних зелених насаджень, бере участь у дослідницькій роботі кабінету біології, організації й проведенні екскурсій на природу, підготовці сюрпризів до днів народження учнів класу.
9.     Служба збереження здоров’я – група учнів, які відповідають за популяризацію фізичної культури серед учнів класу, аналізує відвідування ними уроків фізичної культури, займається підготовкою команди класу для участі у фізкультурних змаганнях школи й району, повідомленням «з перших рук» про спортивні досягнення учнів класу, бере участь у розробці сценаріїв і підготовці спортивних свят, змагань, олімпійських ігор у класі й у школі, займається підготовкою спорядження й визначенням маршрутів походів класу, проведенням фізкультурних хвилинок у класі, організацією шефської роботи з малятами, зустрічей з відомими спортсменами, переможцями спортивних змагань у класі й у школі, організовує відвідування спортивних заходів.
10.           Сценарна група – учні, у яких добре розвинені літературні здібності, які мають бажання розробляти свята в класі. Сценарна група займається добором необхідного матеріалу для підготовки сценаріїв, у тому числі музичного матеріалу, пошуком текстів і музичних записів, аналізом зібраних учнями тем для проведення позакласних заходів, складанням програми концертів. Сценарна група бере участь у суддівстві різних конкурсів, що проходять у школі й класі, допомагає в підготовці свят для молодших школярів, проводить аналіз позакласних справ і складає рейтинг участі в них класу.
11.           Аналітики класу – допомагають класному керівникові організовувати інтелектуальну роботу в класі. Вони допомагають учителеві добирати матеріал для усних журналів, вікторин, інтелектуальних марафонів, представляють клас в інтелектуальних заходах школи, науковому товаристві учнів, готують інформаційні години, години спілкування. Група аналітиків надає допомогу вчителям початкових класів у підготовці пізнавальних справ у класах, готує дні інтелектуальної творчості в школі й класі.
12.           Діджейська група – організовує дозвілля учнів класу: проводить дискотеки у класі, літературні вечори, веде свята, готує інформацію для класу про театральну й концертну афішу міста чи району, проводить бесіди про напрямки в музиці, ознайомлює однокласників із творчістю співаків і музикантів, музичних груп, організовує музичні конкурси й вечори в школі та класі.
13.           Лідери – учні, які організовують позакласне життя молодших школярів і свого класу, представляють клас у громадських організаціях школи й району, налагоджують контакт із громадськими молодіжними організаціями, готують повідомлення про молодіжні організації в районі й місті, допомагають класному керівникові готувати громадські акції, дебати, референдуми, дискусії.

Класний керівник має допомагати учням, підтримувати їхню ініціативу. Найголовніше – він повинен бачити успіхи кожного учня в дорученій йому справі й уміло заохочувати їх.
Заохочувати успіхи учнів можна по-різному: дітей можна нагороджувати грамотами наприкінці навчального року за організацію й проведення класних справ, готувати для них невеличкі сюрпризи, фотографії постійних організаторів класних справ поміщати до архіву класних справ.
Цікавою формою заохочення за підсумками рейтингу класних справ може стати вручення учням пам’ятних медалей.
На медалях можуть бути зображення учнів або добрі побажання на адресу нагороджуваних. Гарною формою заохочення учнів може стати написаний від душі, а не казенною мовою лист-подяка.

Тематика батьківських зборів:

Початкова школа


- Психологічні та фізіологічні особливості учнів молодшого шкільного віку.
- Режим дня і його вплив на якість навчання.
- Світ очима першокласника. Особливості сприйняття в учня першого класу.
 - Роль читання на початковому етапі навчання. Читання як джерело знань і одна з основ формування особистості.
- Роль гри в розширенні кругозору дитини.
- Виховання працьовитості. Розподіл обов'язків у родині.
- Діти і гроші. Сімейний бюджет і дитина.
- Пустощі і хуліганство - чи є відмінності?
- Роль сім'ї у формуванні особистості дитини.


                                                                  Середня школа


- Адаптація учнів до умов навчання в середній школі: проблеми і завдання.
- Індивідуальні труднощі школярів у навчанні та шляхи їх подолання.
- Коли легко вчитися?
- Здібна дитина - не дар природи. Нездібних дітей немає.
- Роль сім'ї у вихованні культури поведінки дитини.
- Психологічні особливості підліткового періоду. Роль сім'ї у формуванні почуття дорослості і прагненні до самостійності.
- Бачити і розуміти. Співчуття, співпереживання і допомога дитині - гарантія миру, спокою і благополуччя в сім'ї.
- Особливості міжособистісних відносин підлітків.
- Психологічний стрес і підліток.
- Допомога батьків у формуванні та розвитку вольових якостей.
- Труднощі зростання та їх вплив на відносини між батьками та підлітками.
- Виховання дітей і "ножиці часу".
- Роль сім'ї і школи у виборі учнями шляху подальшої освіти.


Старша школа


- Роль батьків у процесі вибору професії та самовизначенні підлітків.
- Особливості старшого шкільного віку. Роль батьків у формуванні ціннісних орієнтацій.
- Труднощі особистісного росту і їх вплив на навчання в школі.
- Взаємодія класного керівника і батьків у формуванні класного колективу.
- Професійні наміри і можливості учнів класу.

ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ ВИХОВАННЯ

Громадянське: виховувати школярів ї у дусі пізнання, збереження і розвитку національних традицій і плекати  інтелектуально розвинену, духовно і багату, цілісну особистість; формувати  в учнів незалежно від національно­сті національну свідомість, історич­ну пам'ять, національний характер, світогляд, гуманістичні ідеї.
Правове: прищеплювати учням повагу до прав і свобод людини і забезпечити знання та виконання законів України учнями.
Фізичне: пропагувати здоровий спосіб життя; проводити оздоровчо-профспілкову роботу серед підлітків; фор­мувати усвідомлення учнями ролі фі­зичної досконалості у гармонійному розвиткові особистості; виховувати потребу в регулярних заняттях спор­том; дотримання режиму дня.
Художньо-естетичне: розвивати ху­дожньо-естетичну освіченість та вихованість дітей; формувати естетичну культуру засобами народних традицій; сприяти забезпеченню української мови як державної в усіх напрямках ро­боти, розвивати уявлення про зовніш­ню та внутрішню красу людини.
Трудове: виробляти свідоме ставлення до праці як вищої цінності людини і суспільства; виховувати здорову осо­бистість, цивілізованого господаря.
Екологічне: формувати екологічну культуру і усвідомлення себе части­ною природи; виховувати почуття відповідальності за природу як на­ціональне багатство; залучення учнів до екологічної та природоохоронної діяльності.
Родинно-сімейне: формувати культуру сучасної сім'ї та потребу допомагати батькам; розвивати інтерес до традицій родини; формувати моральні якості з позицій добра і справедливості.
Духовно-моральне: прищеплювати і розвивати моральні почуття, міцні переконання, потребу поводитися відповідно до норм суспільства; ви­ховувати патріотизм, колективізм, не­примиримість до аморальних вчинків людей, до порушників норм і правил культурної поведінки.
Превентивне: забезпечити теоретичну та практичну реалізацію заходів, спря­мованих на попередження і подолання відхилень у поведінці школярів; запобі­гання розвитку різних форм асоціальної, аморальної поведінки, прищеплювати потребу поводити себе відповідно до моральних норм у суспільстві.
Формування здорового способу життя: забезпечення повноцінного розвитку дітей, охорони та зміцнення їхнього здоров'я; формування гармонії тіла та душі; виховання потреби у фізичних заняттях, прагнення до оволодіння санітарно-гігієнічними знаннями та навичками.

Робота класного керівника
                                   Щоденно:
•  з'ясування причин відсутності учнів на заняттях, фіксація
    пропусків у класному журналі;                              
•  бесіди з учнями, що запізнюються на уроки;
•  організація чергування у класі;
•  індивідуальна робота з учнями;
•  контроль зовнішнього вигляду учнів;
•  організація харчування.
                                 Щотижня:
•  проведення годин класного керівника;
•  перевірка щоденників;
•  проведення заходів у класі за планом роботи;
•  робота з активом класу, організація діяльності органів учнівського         
   самоврядування
• контроль за виконанням доручень;
• організація прибирання закріпленої території пришкільної ділянки;
• робота з батьками;
• робота з учителями, які працюють у класі;
•  зустріч зі шкільним лікарем (медсестрою).
                                  Щомісяця: 
• тестування та анкетування учнів з метою вивчення їх індивідуальних      особливостей, аналіз розвитку учнівського колективу; 
•  складання плану роботи на канікули.                          
                     Один раз на рік:
• написання характеристик (за необхідності);
• проведення класних зборів;
• проведення бесід з безпеки життєдіяльності;
• організація чергування класу у школі;
• відвідування уроків учителів-предметників у своєму класі;
• консультації у шкільного психолога.
• контроль за станом підручників;
• зустріч з батьківським активом;
• відвідування учнів удома.
                              Два рази на рік:
• оформлення класного журналу за підсумками семестру, складання звіту;
• заповнення табелів успішності та видача їх учням;
• проведення батьківських зборів;
• участь у роботі семінару, методичного об'єднання класних керівників;
• аналіз виконання плану роботи, корекція плану виховної роботи;
• аналіз плану виховної роботи за попередній навчальний рік та
  складання плану на наступний рік;                       
• проведення відкритого виховного заходу;
• оформлення особових справ учнів;
• статистичні відомості про клас (станом на 5 вересня);
• робота з підручниками (видача, перевірка, здавання);
 
ПЕРЕЛІК  ДОКУМЕНТАЦІЇ,          
                                                                   ЯКУ ВЕДЕ  КЛАСНИЙ КЕРІВНИК                                                
1. Класний журнал.
2. Особові справи учнів.
3. Табелі успішності.
4. План виховної роботи.
5. Матеріали виховних годин, годин спілкування тощо.
6. Розробки сценаріїв виховних заходів.
7. Щоденник психолого-педагогічних спостережень за учнями.
8. Щоденник роботи з важкими учнями.
9. Протоколи батьківських зборів.
10. Матеріали щодо запобігання дитячого травматизму, бесіди з правил до­рожнього       руху, облік проведеннz  інструктажів.                                                       
11. Журнал обліку занять з учнями, які навчають вдома (якщо такі учні є).
12. Літопис або фотоальбом класу.
         ЗМІСТ РОБОТИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА:                           
1. Вивчення учнів.                                                                                                           
2. Організація учнівського колективу.                                                                        
3. Організація учнівського самоврядування.                                                           
4. Робота з батьками та громадськістю:                                                                   
а) організація виховної діяльності за різними напрямами;                                
б) індивідуальна виховна робота з різними категоріями учнів та їх батька­ми.
Можливі види контролю за діяльністю класного керівника з боку адміністрації школи:
1. Перевірка ведення документації.                                                                          
2. Аналіз виховної роботи з класом.
3. Контроль за проведенням годин класного керівника та інших виховних заходів.
4. Контроль за проведенням індивідуальної виховної роботи з різними кате­горіями учнів.
5. Контроль за чергуванням класу у школі.
6. Контроль за санітарним станом кабінету та його ремонтом.
7. Контроль за відвідуванням занять учнями.
8. Контроль перевірки щоденників.
9. Анкетування учнів
10. Аналіз системи роботи з батьками (відвіування батьківських зборів, протоколи, доповіді, виступи, батьківський всеобуч, робота на рівні класу, відвідування сімей учнів, матеріали обстежень багатодітних та малозабезпечених сімей, допомога батьків школі тощо). 
                     Індивідуальна виховна робота протягом року
Відвідування та спостереження за учнями в сім’ї, бесіди з учнями, батьками. 
Спостереження за реакцією батьків на оцінки учнів, на записи та зауваження
в щоденнику.
Бесіди з батьками та учнями про довірливі стосунки між ними.
Бесіди та консультації батьків про організацію режиму дня дитини і домашньої роботи.
Пам’ятка  для класних керівників
1.     Папка класного керівника повинна містити:
-         Список учнів класу, відомості про місце проживання
-         Відомості про батьків
-         Соціальний паспорт класу
-         Список доручень учнів класу
-         План виховної роботи
-         Протоколи класних зборів
-         Протоколи батьківських зборів
-         Матеріали вивчення особистості учня, класного колективу
-         Матеріали вивчення потенціалу батьків
-         Матеріали, які використовуються для підготовки батьківських зборів, годин спілкування
-         Розробки, сценарії виховних годин, свят
-         Інструктивнно-нормативні документи з питань виховної роботи
2.      В класному куточку повинна міститися інформація:
-         План роботи класу ( календар життєдіяльності)
-         Список активу класу
-         Список доручень
-         Графік чергування учнів
-         Правила для учнів

Телефонна розмова
https://drive.google.com/file/d/0B4jhcCi_JoNgRHRRSVE3eFZsb00/view?usp=sharing

Десять помилок при виборі професії

Імідж учня

Кодекс честі учня

На виставці, в музеї, в бібліотеці
Твої права, обов'язки і відповідальність